Tuesday, October 9, 2012

Wanita Mendirikan Solat Di Rumah

Bismillahirahmannirahim...

Assalamualaikum ya Ummat Nabi Muhammad s.a.w

Mendirikan solat di dalam RUMAH

*Ini hanyalah untuk wanita sahaja ye.
* Lelaki , tempat solat anda adalah di mana azan dilaungkan. Di Masjid ataupun Surau
* Bagi lelaki bawalah rahmat di masjid kerumah-rumah anda supaya rumah anda dipenuhi rahmat ALLAH
(TunaikanlahTanggungjawab sebagai insan bernama lelaki dan ummat Nabi s.a.w)


######################################################

Agak menjadi kebiasaan wanita ingin pergi ke masjid untuk menunaikan solat berjemaah bersama-sama lelaki. Kerana mind set menyatakan solat di masjid akan memberi pahala berlipat kali ganda. Ya, betul tu dan tidak salah. Namun, wahai wanita sekalian, itu hanyalah untuk lelaki sahaja. Tempat wanita solat sebaik-baiknya adalah di bilik-biliknya/rumah/di penjuru rumah/dan tersembunyi.

Mari baca sama - sama hadith ini

"Dari Abdullah bin Mas'ud r.a., dari Nabi s.a.w., " Solatnya seorang wanita di kamarnya lebih baik daripada di rumahnya, dan solatnya wanita di rumahnya lebih baik daripada perkarangan rumahnya." (Hr. Abu Dawud)

Dari Ummu Salamah r.a., Nabi s.a.w. bersabda " Sebaik-baik masjid bagi wanita ialah kamar-kamar yang paling dalam di rumah-rumah mereka."(Hr Musnad Ahmad)

Rasulullah s.a.w bersabda,"Solat yang paling disukai ALLAH dari seorang wanita ialah yang dikerjakan di rumahnya secara bersendirian dan di tempat gelap." (Hr. Ibnu Khuzaimah)

#Namun, wanita juga diperbolehkan untuk pergi ke masjid dengan syarat menutup diri dengan sempurna, tidak memakai wangi-wangian, tidak memakai perhiasan yang berbunyi-bunyi.

#Meskipun wanita dibolehkan pergi ke masjid, Rasulullah s.a.w  memerintahkan agar wanita solat di rumah-rumah mereka.

# Habis tu, perempuan tak boleh dapat pahala masjid la??? 
no. no. no. 

Sesungguhnya ALLAH itu maha ADIL.


Barangsiapa wanita yang mengajak mahram lelakinya ke masjid untuk menunaikan solat berjemaah dia akan mendapat pahala sama sahaja dengan mahramnya yang solat di masjid dan ditambah satu pahala solatnya. Maka 28 kali ganda pahalanya..
Subhanallahh..Sayangnya Allah pada wanita..

Bahkan Ada hadith menyatakan solatnya wanita di rumah lebih baik daripada solatnya dikerjakan di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Subhanallahh..

1 amal di Masjidilharam = pahala 100,000 kali ganda
1 amal di masjid Nabawi = pahala 50,000 kali ganda.

Hal ini dapat dibuktikan dalam kisah, Ummu Sa'diyah r.a yang datang menemui Rasulullah s.a.w dan berkata "Ya Rasulullah, saya ingin melakukan solat berjemaah bersama-samamu di masjid. Maka Baginda s.a.w bersabda" Saya mengetahui betapa engkau berkeinginan untuk melakukan solat dibelakangku dengan berjemaah, akan tetapi ketahui apabila engkau melaksanakan solat di bahagian yang paling dalam rumahmu adalah lebih baik daripada mengerjakannya di dalam rumahmu, mengerjakan solat di dalam rumahmu lebih baik daripada mengerjakannya di perkarangan rumahmu, mengerjakan solat di perkarangan rumah mu lebih baik daripada mengerjakannya di masjid tertanggamu, dan mengerjakan di masjid tertanggamu lebih baik daripada datang ke masjidku (Hr Musnad Ahmad)


Bagi anak-anak yang membaca blog ini, sampaikanlahh pada keluarga-keluarga perempuan yang lain. 

Allah begitu teliti dalam memelihara dan memuliakan wanita 

~Jazakallahu Khairan~













No comments: